Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Nya sajten är mindre användarvänlig än den gamla

Har nu navigerat runt på den nya sajten ett par gånger. Blir irriterad. Det är flera saker. För det första har jag ofta hört i web-sammanhang och när man utvecklar olika slags system för slutanvändare att man ALDRIG ska ha svart bakgrund. Det strider mot alla usability regler och tas ofta upp på seminarier som en nono. Det är svårare att läsa text mot mörk bakgrund. Det blir lätt suddigt och otydligt och är inte lättläst helt enkelt. Och nu känner jag verkligen att jag förstår synpunkten när jag ser nya sajten - det känns jobbigt, dystert och mörkt att läsa och jag som är närsynt och astigmatiker har svårt att läsa utan glasögon - det problemet hade jag inte på förra sajten. Samma sak när man ska få fram översiktsbilden på alla pågående och avslutade spel - den gamla lösningen är helt överlägsen - den är tydlig, lättsorterad och skapar god överblick. Den nya känns bara jobbig och jag är ej överskådlig. Tyvärr måste jag ge den nya sajten ett stort minus vad gäller användbarhet och tillgänglighet, den gamla sajten leder mycket stort och fick jag välja vill jag absolut att ni anlitar någon usability expert som kan göra om er design för den är inte bra.

Eva Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Jag har förgäves försökt att komma in och har inte kunnat spela på två veckor nu., har uppdaterat min dator men det hjälper inte kommer inte in med mitt lösenord, försöker registrera nytt går inte heller, idag har jag ring svenska spel och pratat med en trevlig man och han lovade att maila över mina kuponger med mina nummer på lotto och mina stpende måltipskuponger eftersom jag inte har kvar papperskopiorna,,, men nej har inte fått mailet ,... skiter i det här nu blir så trött på alla varianter,,,,

    Margaretha Gustafsson
  • Dessutom har jag pengar kvar på mitt konto hos svenska spel och kommer inte åt att föra tillbaka dom heller

    Margaretha Gustafsson
  • Skit dålig sida gå tillbaka till gamla sidan. NU!!!!!!!!!!!!!!!

    Jörgen Skoog
  • Hej!
    Det är tråkigt att ni inte uppfattar den nya sajten som användarvänlig eller har svårt att hitta.
    Vi jobbar givetvis ständigt med att förbättra olika delar om vi får synpunkter, eller själva hittar förbättringsmöjligheter. Det gäller både nya funktioner, men också att göra sidor och tjänster bättre och lättare att använda. Tack Eva för dina synpunkter, det finns en del förbättringar som kommer göras det närmsta halvåret, som jag hoppas går i linje med det du tycker kan göras bättre.
    Kundserviceärenden hänvisar vi till kundservice, Margaretha. Om du fortfarande har problem, ber vi dig kontakta dem, så hjälper de dig.

    Björn Flodman Kanalutvecklare
  • Hej.
    ´´Det är tråkigt att ni inte uppfattar ...´´ det är er reaktion på kritiken.
    Det är tråkigt för Er, en undermåligt arbete fått sitt betyg av användare .
    Ni kan kosta på er att köra den gamla och den nya sajten parallellt som förr tills Ni
    presenterar något som minst lika funktionsduglig som den gamla var.
    Visst utseendet blivit mycket bättre men på bekostnad av överskådligheten.
    För att kolla gamla spelkuponger måste man lägga ner en hel del arbetet osv.

    Nu är det sant att sajten är irriterande, ej användarvänlig anpassade mest till mobiler.
    .Visst kan man låta bli att logga in men jag hoppas att ni inte har detta som slutmål.
    Mvh: Istvan

    Istvan Lesko
  • Hej Istvan,

    Håller med om att kvittot på vårt arbete kommer från våra användares utvärdering.
    Om användarna inte tycker att det är tillräckligt bra kommer vi att arbeta på det.

    Däremot är det fel taktik att låta den gamla sajten leva parallellt. Det kostar otroligt mycket att ha två system levande samtidigt. I och med att vi släcker den gamla sajten frigör vi massor med tid som vi istället kan använda för att förbättra den nya upplevelsen.

    Det vi är live med nu är version 1.0.
    Nu börjar arbetet med att utveckla sajten tillsammans med er användare.

    All feedback vi får kommer vi att ha med oss i utvecklingsarbetet, så det finns verkligen chans och möjlighet att vara med och påverka.

    Fredrik Reinholdz Kanalutvecklare
  • Jag har spelat på tips sedan 1960-talet. Stryktips, poängtips, siffertips och måltips. När Lotto kom började jag med det också. Och Joker när det kom. Min enda bevekelsegrund var att ha en chans att vinna. Att genom en liten insats få möjlighet att vinna stort - eller åtminstone lite grann så att det räckte till nästa veckas insats. Inte att få en "upplevelse". Så tror jag det är för de flesta normalspelare.

    Men nu är vi normalspelare inte längre med i målgruppen. Nu ska det vara färg och flashigt med "bells and whistles" för hela slanten. Folk ska erbjudas "upplevelser". Vinst? Vad är de för något? Följ med på tåget till färgglada pling- och plongspel med simulerade dragningar - nästan som i realtid. Skit i vinstchanserna - de är inte längre huvudsyftet. Vinst är så gammaldags. Du ska i stället njuta av en "upplevelse" samtidigt som vi lurar av dig insatsen och erbjuder dig en stunds tidsfördriv. Turboversionen av Jack Vegas. Nästa hållplats Casino Cosmopol.

    Jag har sagt det i ett tidigare inlägg och jag säger det igen. Den nya sajten är den första i en serie dödsstötar för det som en gång var Tipstjänst och ni är dödsgrävare allihop. Vänd på tåget innan hela klabbet rasar över kanten.

    Anders Brolin
  • Oops. Ska vara dödgrävare, inte dödsgrävare. /AB

    Anders Brolin
  • Hej Anders,
    Svenska Spels vision är att spel ska vara till glädje för alla, så det finns ingen målgrupp som är utesluten i vårt arbete med den nya sajten,
    Snarare så är det tvärtom viktigt för oss att vi har en långvarig och god relation med våra användare.
    Däremot är det viktigt att förnya sig, och det är i grunden en teknisk uppgradering vi nu har gjort även om utseendet också är helt nytt.
    Vår ambition är inte att vända om, utan att se framåt.

    Fredrik Reinholdz Kanalutvecklare
  • Hej Fredrik.

    Jag tycker mig notera en stor skillnad i "upplevelse" mellan å ena sidan dig och dina kollegor på Svenska Spel och å andra sidan mig och övriga användare i detta forum. Vi är inte lika entusiastiska över era "bells and whistles", utan är mer intresserade av funktion. Där hjälper inte dina vackra ord om att blicka framåt. Jag tror inte att jag någonsin har sett ett sämre skött mjukvaruprojekt. Och jag har genom åren sett ett antal mjuk- och hårdvaruprojekt på insidan. Vackra ord och löften om vad som komma skall räcker inte.

    Anders Brolin
  • Det jag tycker är fundamentala problem, är att jag får med nya sajten mindre information än tidigare. När jag loggade in på den gamla sajten, stod där mitt namn och därefter saldo på kontot. Nu på nya sajten så måste jag klicka ner en nivå för att se saldo. Grundregel när man jobbar med Webb är ju att ingen information ska vara längre bort än 3 klick, därför är det alltid positivt med så mycket info som möjligt på första nivån.

    När jag på gamla sajten gick till " Pågående spel " så fick jag alla spel på en rad ( med ljus bakgrund så att det gick att läsa!!!) jag kunde se om det utfallit vinst och då med vilket belopp, när var spelet inlämnat osv. På nya sajten så har översikten svart bakgrundsfärg (vilket är stort nono på webben, det är möjligen på tekniksajter för män det kan förekommma men det finns en anledning till att i princip ALLA sajter har ljus bakgrundsfärg, det är ingen slump). Man måste klicka runt. Och NEJ jag vill inte ha någon låtsasupplevelse och långsamt se siffrorna rulla för att se om jag har vunnit. VIll jag ha den upplevelsen kan jag titta på direktsänt Lotto på TV...

    Eva
  • Jag undrar om Svenska Spel gjorde ett ordentligt test - genom att använda en referensgrupp med riktiga kunder, som fick tycka till om er nya sajt innan den sjösattes? Det som blir riktigt dyrt, är när man förlorar kunder eller får missnöjda kunder. Det kostar massor att få tillbaka kunder eller att vända negativa kunder rätt igen. Därför lägger man normalt sett ner stora pengar på Acceptanstester med den riktiga slutanvändaren / kunden. Då ska dessa vara representativa för den riktiga kundgruppen, det duger då inte med Svenska Spel anställda tex. Kan ni berätta något om hur ni satte ihop den riktiga Testgruppen - vad var det för spelare som bjöds in, hur fick ni fatt på dem? Jag får bara kramp när jag går in på denna sajten, får övergå till gamla sättet och lämna in I butik istället för jag orkar inte se eländet.

    Eva
  • Jag tror jag vet vad det handlar om. Svenska Spel vet att vi användare som spelar stryktips, bomben och andra pottspel - gärna i bolagsform inte kommer överge detta hur dålig sidan än blir. För det finns ingen konkurrent ännu på samma nivå. Dock har vi ett flertal som är intressanta och som börjar bygga. Marathonbet kör t ex sitt spel via en annan sajt (minns ej namnet nu).

    Den nya sajten finns enbart för att locka nya och (oftast) yngre kunder och då är det skitsamma om det är lättöverskådligt eller inte. För på alla de andra spelen som Svenska Spel vill ha mer omsättning på så finns det ingen som använder sidan speciellt mycket för att spela.

    Så sidan kan aldrig bli ett misslyckande för Svenska Spel. De trogna pottspelarna fortsätter - ända till det inte ens går att lämna in spel. De övriga spelen måste dock öka och då kan de chansa hur mycket som helst för även om några slutar där spelar det ingen roll.

    Johanna
  • Tyvärr så håller jag med om många tidigare kommentarer om att den nya sajten är väldigt oöverskådlig! Bara det där med att man måste klicka sig fram för att se saldot fick mig att ge sajten lågt betyg!

    3/10 möjliga poäng totalt för den nya sajten!

    Hoppas verkligen att det kommer en uppgradering/förbättring snart!

    Johannes
  • Bara för att man gör en teknisk uppdatering vilket är nödvändigt då hårdvara förändras och stöd för programvara upphör MEN för den skull behöver man inte ändra gränsnittets utseende mot användare!!! Det interaktion som fanns fungerade mycket väl annars borde det ha varit en massa spelare som uttryckt sitt missnöje vilket jag aldrig uppfattat någonstans! Byt tillbaka till det bekanta och fungerande utseendet så blir alla nöjda!

    Hans
  • Hej Hans,
    Vi förstår att det kan kännas ovant i början, men vi kommer inte att byta tillbaka till den gamla sajten, utan bygga vidare på den nya.
    På längre sikt kommer det att ge högre värde till er kunder eftersom vi kommer kunna vara mer flexibla i vår leveranstakt.

    Fredrik Reinholdz Kanalutvecklare
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.